Het Europees Dichtkunstfestival |
TEKST |
zondag 5 februari 2012 om 21:30 uur. | Terug naar Proza
Dit werk werd reeds 1503 maal bekeken.
Deze column verscheen in augustus 2011 op de blog Mededelingen van H.F.Jespers And then I pressed the shell En plots werd deze schelp voor mij een metafoor voor de spiegelende geest, die wil aanraken maar nooit zal strelen. Een beeld voor het maken van een God, het zwarte gat in het menselijke denken waaruit geen licht ontsnapt. Alleen het geruis, ‘the slow sad murmur’ van de reflectie blijft over. Ik las dit gedicht in de roman ’Grace notes’ van Bernard Mac Laverty, die Annmarie Sauer me te lezen gaf na een avondlijk gesprek met Lucienne Stassaert, Jean Demey en Fred Schywek. Poëzie, is er iets mooier? Op 17 september is het te Antwerpen in de Permekebibliotheek verzamelen geblazen voor de tweede editie van het Europese Dichtkunstfestival. Annmarie Sauer, Roger Nupie, Bart Stouten, Lucienne Stassaert, Catherina Boer, Peter Holvoet-Hanssen, Job Degenaar, Frank De Vos, Annie Reniers, Tim Ceustermans-Deschepper, Didi De Paris, Marleen De Crée en Paul Gellings zijn de dichters uit ons taalgebied. Jean Demey uit België en Frank Niehusmann uit Duitsland, zijn de muzikanten/ componisten die de muziek verzorgen. Van bij het eerste opzet was het festival meertalig en de organisatoren streven naar creatieve manieren om die meertaligheid aan te reiken. De vertaling van de gedichten die tijdens het festival worden gebracht, verschijnen op grote projectieschermen of worden simultaan in een van de vier festivaltalen gebracht. Men kan ze eveneens in de twee- of drietalige uitgaven van World Internet Books lezen (1). Het is een titanenwerk dat de twee dichters, Annemarie en Fred, eveneens gezegende vertalers en de onvermoeibare gangmakers van dit festival, op zich nemen. Bij dezen mijn grenzeloze respect. ‘HAVENKLANKEN’, een thema van 2010, mondt tijdens het eerste deel uit in’ HAVENS VAN HET WESTEN’. Het tweede deel omarmt zoals vorige jaar, een performance voor vrede, tegen alle oorlogsleed. Het kreeg de titel ‘MOORSOLDATEN’ mee, naar het lied dat in de zomer van 1933 door de politieke gevangenen in Börgermoor, het eerste Naziconcentratiekamp, werd geschreven. Het ’ aRtivisme’ is deze avond dus sterk aanwezig(2). Het is goed om te vertoeven bij Annmarie Sauer en Fred Schywek. Hun salon noemen ze 12b. Het gezelschap dat hier verzamelt, warmt mijn hart. Dit ontmoeten verruimt mijn blik. Het behaaglijke ervan kan je vergelijken met de rust en de verwondering die uitgaat van het kijken naar uitdijende, concentrische cirkels op rimpelloos water. In dit spectrum van het literaire wereldje klinkt geen kibbelend gehakketak. Het Europese Dichtkunstfestival is gratis en er zijn slechts honderd plaatsen in het auditorium van de Permekebibliotheek. Iedereen is van harte welgekomen. Snel contact nemen is de boodschap (3). (1) www.world-internet-books.com
Close to my ear
And listened well,
And straightway like a bell
Came low and clear
The slow sad murmur of distant seas,
Whipped by an ice breeze
Upon a shore
Wind-swept and desolate.
…
uit ‘The Shell’ van James Stephens.
Uit Frankrijk, meer bepaald Bretagne komt Olivier Cousin over. Duitsland wordt vertegenwoordigd door Fred Schywek en Wilfried Bienek. Speciaal voor deze editie komt Devorah Major, de voormalige stadsdichteres van San Francisco ( The Poet Laureate).
Devorah Major wordt begeleid door Patricia Van Nunen. Patricia zingt eveneens een gedicht van de overleden Amerikaanse dichteres Susan Birkeland.
In tegenstelling tot de spectaculaire poëziepodia, waar velen veelal van staan te likkebaarden, en waardoor ergernis en frustratie met melige tranen tiert, gebeurt alles hier in een respectvolle luwte. Zo krijgt niemand het advies om van de Gentse Boekentoren te springen.
Frank De Vos.
(2) http://www.frankdevos.be/bekijk.asp?type=v&id=318&reeks=27
(3) Contact :Annmarie Sauer: 03/825 3664, 0475/530784 - email: 4th-plum@skynet.be
Mechelsesteenweg 142/3, 2018 Antwerpen
Fred Schywek: wib.info@directbox.com