Niets verrukkelijker dan de stem, het mooiste instrument

TEKST groter lettertype kleiner lettertype

vrijdag 18 oktober 2013 om 10:19 uur.    |    Terug naar Proza
Dit werk werd reeds 3224 maal bekeken.


Niets verrukkelijker dan de stem, het mooiste instrument .
Met “Alle wegen leiden naar ….de Italiaanse opera” start Sorodha (1) op zondag 27 oktober zijn eerste matineevoorstelling.

De Italianen hebben een zangrijke taal en dramatiek in de aderen. De opera werd er een kunst, een uniek muziekgenre dat in al zijn complexiteit direct weet te bekoren. Maar hoe krijgen we toegang tot die aller-Italiaanse kunst? “Alle wegen leiden naar….de Italiaanse opera’ is een multimediale presentatie die zowel de nieuwsgierige muziekliefhebber als de expert zal weten te bekoren.
Langs onsterfelijke melodieën van beroemde componisten, met beelden van monumentale muziektempels, met verhalen over diva’s en divo’s, partituren en libretti en met uitstapjes naar de fonetiek en de neurobiologie begeleiden sopraan Lize Raes en basbariton Johan Wijnants ons naar de magie van de opera.

En niet onbelangrijk voor het genre: zij brengen aria’s, duetten en zingen samen met het publiek Va, pensiero, sull’ali dorate van het beroemde slavenkoor uit Verdi’s Nabucco. Het is zowat het officieuze volkslied van de Italianen.
De Gentse sopraan Lize Raes is burgerlijk ingenieur elektrotechniek en voert onderzoek naar muziekbeleving bij mensen met een cochleair implantaat aan het Instituut voor Psychoakoestiek en Elektronische Muziek (UGent).Ze volgde zangles bij Anne-Marie Rogiest aan de muziekacademie Emiel Hullebroeck in Gentbrugge, waar zij de grootste onderscheiding behaalde. Ze zet haar opleiding verder bij Gidon Saks. Als solist trad ze op met het Academieorkest o.l.v. Wim Belaen, in "Venlo" (Wunderbaum – NTGent, 2009), de Kathedraalconcerten in Mechelen (2010), de "Orfeo" van Monteverdi (2011) en het Festival van Florenville-Chiny-Herbeumont (2011). In de Vlaamse Opera zong ze in een kinderproductie van Aïda (2011). Ze is een vaste waarde tijdens de Muzikale Verpozingen (Gent) en was vorig jaar te horen op het jubileum van Radio Spes vanuit de Basiliek van Koekelberg. Zij zong o.l.v. Herman Streulens o.a. het Wedding Anthem van Handel in de Sint-Michielskerk van Gent (2012) en in de Miryzaal van het Gentse Conservatorium (2013). Zij zal later dit jaar te horen zijn op een kerstconcert in Heerlen (NL) en ontwerpt de kostuums voor Brittens "The Turn of the Screw" door het operagezelschap Scoppio di Vesuvio.

Basbariton Johan Wijnants is romanist en doctoreert aan de Université Catholique de Louvain-la-Neuve over de drama-tekst-muziekrelaties in de eerste opera’s (1600-1637) o.l.v. librettoloog prof. Costantino Maeder. Aan de Faculteit Vertaalkunde van de Hogeschool Gent doet hij onderzoek naar boventiteling en vertaling van opera en vocale muziek. Verder verzorgt hij zowel concerten als lezingen over de Italiaanse opera. Johan vormt een duo met zijn echtgenote sopraan Lize Raes. Johan Wijnants volgde zangles bij Anne-Marie Rogiest en Marie Thérèse Maesen. Hij zet zijn opleiding verder bij Gidon Saks. In 2011 zong hij als solist in de Orfeo van Monteverdi o.l.v. Dieter Van Handenhoven, op de Muzikale Verpozingen (Gent) en op het Festival de Florenville-Chiny-Herbeumont o.l.v. Herman Streulens. In 2012 zong hij de bassolo in de Wedding Anthem van G.F. Händel en de Kroningsmis van Mozart op de Muzikale Verpozingen (Gent). In solistische bezetting voerde hij met de Chapelle Sauvage o.l.v. Karel De Wilde het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach uit. Dit jaar was hij opnieuw te horen op de Muzikale Verpozingen met werk van Mozart en Donizetti.

Welkom in Opus 4 op zondag 27 oktober om 16u , Love2Arts Gallery, Desguinlei 90, 2018 Antwerpen. Tickets: 10 € / –12j gratis.
Frank De Vos
(1) http://sorodha.be/
http://www.facebook.com/Sorodha1814
 




Vorige werk: Schaduw: Poëzie in Hoboken op 23 februari 2014. Terug naar overzicht Trivia  Volgende werk: Antwerp, the Old Busker’s Graveyard.