The Snob

TEKST groter lettertype kleiner lettertype

maandag 9 februari 2015 om 12:26 uur.    |    Terug naar Proza
Dit werk werd reeds 2010 maal bekeken.


 In deze warme tijden met in dit voorjaar een merkwaardig Nood versus Zuid-Nederlands tribalisme, taal-tribunalen met gebruikelijke achterstand en de handen in het haar, en een nieuwe gele Gouden Gids hield ik eraan om u een hoopvol en nu al legendarische praktijkstudie in modern Nederlands onder de aandacht te brengen.

De casestudy ‘Been there, done that’, een pageturner met opmerkelijke cover, toont overduidelijk aan hoe ons shopgedrag in shoppingcenters als ideale setting door spam-mails in de inbox van  Outlook of  door een overload aan pop-ups met ‘ Be Welcome’ op diverse sites wordt geframed: fun voor kids met een yummi, Bicky-cheeseburger of andere fastfood, gesettelde mannen met creditkaart in boxershorts, sneaky bitches in de nieuwste XXXL-legging op de laatste catwalk van Mega Mindy gespot, chillen er met een Rainbow-cocktail. ‘Window dressing!’, ‘GAME OVER!’, ‘ Count me in!’, ‘No comment’ gevolgd door een smiley, Likes op facebook, ‘U2?’, ‘OMG!’ (Oh My Goooood ), ‘Shit’ en ‘F***’, en ‘BTW’ ( by the way), ‘Keep cool !‘ waren enkele van de vele reacties.

Voorwaar een culturele black-out opperde de opera-intendant. In een vlammende column bestempelt hij zijn instelling als ‘een huis van empowerment en impact’, een quote die blijft nazinderen. ‘De internationale benchmarking bewijst keer op keer dat het volwaardig in de Europese Champions’ League kan spelen’. De verregaande budget cut zal asap tot fundraising verplichten. Self-management wordt evident, iets anders is not done. Wat research met eveneens een face-to-face bevraging is aan de orde. Geen agitprop maar degelijke marketing. Met een blend van mailings, flyers, tv-spots, merchandising en  incentives met afterparty wordt multitasken de challenge voor de komende jaren. Tijdens meetings dienen targets met een to-do list in een activty-plan afgecheckt, geïmplementeerd, en purchase orders gemaild. Callcenters met handsfree carkits als bonus voor hun staf en lady-merchandisers, zullen de turnover zien stijgen. Voor deze collateral damage lijkt een ‘sorry’ gevolgd door een ‘TanXalot’ van de CEO gepast.  Volgt dan het hoffelijke ‘No prob’ van de collegeman 4ever, the snob.

Been there, done that, The Snob, Vomit Press, 0,5 p, ISBN 000000000, 0,00 €




Vorige werk: Murphy op Valentijn  Terug naar overzicht Letteren  Volgende werk: Die dekselse Komrij over het kunstjargon.